Методичні аспекти використання кількісних індикаторів концентрації товарного ринку та ступеня його монополізації

Ростислав Богданович Окрепкий, Оксана Фелікіссімівна Мигаль

Анотація


Вступ. Питання взаємозв’язку монопольної влади та рівня концентрації продавців на ринку є одним з базових у кон’юнктурних дослідженнях. Важливість проблеми зумовила зацікавленість багатьох вітчизняних та зарубіжних вчених. Незважаючи на це, аналіз кількісної оцінки рівня концентрації ринку зберігає актуальність, про що свідчить відсутність єдиної методики, яка розв’язувала б поставлене завдання.
Мета. Метою дослідження є висвітлення методичних аспектів використання окремих кількісних індикаторів концентрації товарного ринку та ступеня його монополізації як невід’ємної складової кон’юнктурних досліджень товарних ринків.
Метод (методологія).
Результати. Обґрунтовано важливість показників концентрації в контексті взаємозв’язку монопольної влади фірми та рівня концентрації продавців на ринку. Проаналізовано методичні аспекти використання індексу концентрації ринку, часткового індексу концентрації, індексу Лінда та індексу Херфіндаля-Хіршмана, виявлено їх переваги, недоліки та можливості використання в процесі кон’юнктурного дослідження структури ринку, його типу, стану конкурентного середовища та ступеня монополізації. Розроблено низку критеріїв, яким повинен відповідати кількісний показник ринкової концентрації, та запропоновано розширення кола показників для більш реалістичної оцінки конкурентної ситуації на ринку.

Ключові слова


ринкова концентрація; конкурентне середовище; монополізація; індекс концентрації; індекс Лінда; індекс Херфіндаля-Хіршмана

Повний текст:

PDF

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована.

 

Науковий журнал "Український журнал прикладної економіки"

ISSN 2518-1742 (Online)

ISSN 2415-8453 (Print)